82 انیمیشن برتر جهان که باید حتما با کودکان خود ببینید! – یک پزشک

درست مانند بهترین انیمیشن های پیکسار شخصیت اصلی زندگی یک حشره، وظیفه داشت که همه را نجات بدهد. درست در جایی که نسخه قبلی به پایان رسیده بود، این انیمیشن پیکسار که بِرَد بِرد ساختش را برعهده داشت، آغاز میشود و کمی عمیقتر خوب یا بد بودن شخصیت های ابرقهرمانی را از نظر فیلسوفانه بررسی میکند. وال-ئی یک روبات بدبخت و کارگر است که همه چیز را در دنیایی نابودشده و کویری مرتب میکند که دیگر به آخر عمر خود رسیده است. این انیمیشن پیکسار ماموریتش را درست انجام داد و حقیقت عاشقانه همه چیز را به تصویر کشید. یک سریال انیمیشنی هم به به این نام درست شده و درحال پخش است. بیشتر انیمیشن درون و بیرون یا پشت و رو، در ذهن رایلی 11 ساله روایت میشود که به طراحان و هنرمندان انیمیشن های پیکسار اجازه میدهد تا افق دیدشان را گستردهتر کنند و دستشان در ساخت انیمیشنی عجیب و غریب باز باشد. این انیمیشن پیکسار در نشان دادن احساسات آسیبپذیر و پیچیده دوران بلوغ بسیار قدرتمند عمل میکند. در این فیلم از سری انیمیشن های پیکسار تقابل بزرگشدن و گذشتن دوران کودکی و بقای اسباببازیها به بیننده ارائه میشود. هیچ چیز در این دنیا بینقص نیست (بهجز سری اول شگفتانگیزان).

این را میگویم چون معتقدم که باید یک جایی به این موضوع در این لحظه اشاره شود. وی با اشاره به مهاجرت نیروهای حرفهای انیمیشن اصفهانی به خارج از کشور میافزاید: درصد زیادی از همکاران ما در حوزه انیمیشن از ایران مهاجرت کردهاند چرا که تولید انیمیشن به تکنولوژی بالایی نیاز دارد. دانشگاه هیولاها، دیدی تازه به دنیایی که حیوانات در آن زندگی میکنند و کنترل همه چیز را برعهده دارند، دارد. برای این منظور ترتیبی میدهد تا بابانوئل ربوده شود و خودش جای او را بگیرد، البته با شگردهای خاص خودش و هدیههائی که برای بچههای مشتاق و از همه جا بیخبر، نامأنوس و حتی ناخوشایند است. این انیمیشن همچنین ترتیب حرکات را بسیار خوب رعایت کرده و یک هیولای بلند قامت که برای حرکت نیاز به یک ربات و تجهیزات خاص دارد، در آن وجود دارد. این انیمیشن در کنار جذابیت بالایی که دارد، نشان می دهد که کاملاً با عشق ساخته شده است.

البته در جذابیت پیشآهنگ جوان فیلم، راسل، سگ از نژاد گلدن رتریور با نام داگ و آن پرنده بزرگ که در حیات وحش پردایز فالز زندگی میکند، هیچ شکی وجود ندارد. ماشینها با شخصیت اصلی جدیدش، لایتنینگ مککویین، از تمام قواعد قبلیای که برای شخصیتهای اصلی انیمیشنها به وجود آمده بود سرپیچی کرد و شخصیت مغرور و کلهشقی ساخت که تختهگاز میتازد و هیچ چیز دیگری برایش مهم نیست. دیدن این انیمیشن پیکسار با وجود تیم بازیگری و صداپیشگی که حالتی احمقانه دارند و تازه از دنیای هیولاها بیرون کشیده شدهاند، بسیار جذاب است. بیایید در مورد این که آنها چطور چیزها را نگه میدارند یا سیستم عصبی دارند صحبت نکنیم! اما نقطه اوج انیمیشن درون و بیرون، بهعنوان فیلمی که در مورد احساسات است – این که هرکاری هم که بکنیم، غم، بخش الزامی فرآیند هر احساساتی است- با مشت به صورت بیننده میکوبد. کوکو به کارگردانی لی اونکریچ داستانی در مورد دنبال کردن رویاهای یک شخص است اما شبیه به یک مدیتیشن مرگ عمل می کند و سوالاتی را در مورد زندگی و مرگ مطرح می کند.

حتی اگر عاقبت و سرنوشتش ترک کردن سیاره مادرش و پرسه زدن، در هنگام معلق بودن روی صندلیهایی است که در پاساژی که از نیروی راکت قدرت میگیرد باشد، ما همیشه وال-ئی و ایو را داریم که در میان ستارگان میرقصند. این داستان در عین غمگینکننده بودنش، بسیار دلگرمکننده است و به آسانی یکی از بهترین داستانهایی است که در انیمیشن های پیکسار تاکنون دیدهایم. با این توصیف، پایان این فیلم از مجموعه انیمیشن های پیکسار بسیار ناامیدکننده است. در حالی که داستان اسباب بازی 4 دنباله یکی از بهترین انیمیشن های پیکسار کاراکترهای جدید فوقالعادهای، مانند آن قاشق اسباب بازی دوستداشتنی به نام فورکی، را به مخاطبان معرفی میکند، شخصیتهای محوری قدیمی این فرنچایز، نقش بسیار کمی در وقایع فیلم دارند. بعضی منابع ادعا می کنند که انیمه از اصطلاح فرانسوی انیمیشن، یعنی dessin anim eacute، گرفته شده است اما دیگران باور دارند که این قضیه یک افسانه است. دیدن هنک و دوری از خشکی، بسیار زیبا و خندهدار است ولی هیچگاه نمیتواند زیباییهایی که نسخه اول فیلم را مسحورکننده میکرد و در آن بینظیر بود، یعنی محیط اقیانوسی را به تصویر بکشد. وال-ئی توسط صداهای بوقداری که توسط طراح صدایی که در فیلمهای معروفی مانند جنگ ستارگان هم حضور داشته، یعنی بن برت ساخته شده، صداگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید